Prentenboek ZAP-vriendjes

de Zwerfafval Pakkers van Veldhoven

Marjon van Schalkwijk en Miranda Vries, schrijfster en illustratrice van het prentenboek.                                         Foto Bert Jansen

Op donderdag 10 maart werd het prentenboek “Zapvriendjes” op basisschool De Brembocht gelanceerd. De burgemeester van Veldhoven, de heer Marcel Delhez, reikte het eerste boek uit aan een jarige tijdens een feestelijke bijeenkomst.

Ruim 1 jaar geleden ontstond bij Marjon van Schalkwijk het idee voor het maken van een Veldhovens prentenboek over zwerfafval, voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar. Zij schreef de tekst voor het boek en Miranda Vries maakte de bijpassende tekeningen.

Eind 2020 kwam Marjon in contact met Harry Welp om te kijken of het uitgeven van een prentenboek een haalbare kaart was. Uitgangspunt was om het boek gratis te verstrekken.  Harrie Verberne was ook enthousiast voor het idee en was bereid om de rol van penningmeester op zich te nemen.

In mei 2021 richtten we Stichting GoClean Veldhoven op wat het verwerven van fondsen om het boek te kunnen bekostigen zou vergemakkelijken. Het streefbedrag (wat we ook nodig hadden om het boek te kunnen realiseren) was 7.000 euro.
Dankzij sponsoring van bedrijven en organisaties,  een benefietavond en bijdragen van particulieren, hadden we 5 maanden later het benodigde bedrag ruimschoots bij elkaar en konden we de opdracht aan de drukker geven om 2000 boeken te drukken.

Op 10 maart kregen de kinderen van de onderbouw van De Brembocht als eerste een exemplaar overhandigd en in de week van 14 maart volgden de andere scholen en sponsors.
Dit prentenboek draagt hopelijk bij aan een juiste instelling bij kinderen (en hun ouders) als het gaat om omgaan met (zwerf)afval.

Op YOUTUBE hebben we ook een filmpje!

Het prentenboek werd mede mogelijk gemaakt door: