Voorzitter Harry Welp      Secretaris Marjon van Schalkwijk       Penningmeester Harrie Verberne

In augustus 2020 stond in het Veldhovens Weekblad een oproep om Zapper te worden. ZAP staat voor ZwerfAfvalPakker. De gemeente Veldhoven was op zoek naar mensen die op vrijwillige basis zich in willen zetten voor een schoner Veldhoven. In de eerste maand meldden zich enkele tientallen mensen aan. Een van hen, Harrie Verberne, maakte een facebookpagina aan onder de naam Zwerfafvalpakkers Veldhoven. Op de facebookpagina worden ervaringen van de Zappers gedeeld. Inmiddels bestaat de groep Zwerfafvalpakkers uit meer dan 170 personen!! Harry en Marjon waren ook al vroeg van de partij!

De app HelemaalGROEN deed zijn intrede. Een paar Zappers installeerden die op hun telefoon en gingen er mee aan de slag. Deze app houdt precies bij waar je allemaal gelopen hebt en hoeveel kilometer je schoongemaakt hebt.

Je kunt zien waar iemand pas geweest is of waar het al weer een tijdje geleden is. De resultaten komen in een ranglijst te staan. Veldhoven nam in de eerste periode een hele bescheiden plaats in, maar na enkele weken stegen we gestaag en momenteel staan we op de 3e plaats. We zien dit niet als ons hoofddoel, maar het motiveert wel.

In november 2020 kwamen we in aanraking met de app Litterati en de Stichting GoClean de Liemers. Zij rapen ook afval maar leggen dit vast met de Litterati app. Van elk stuk afval wordt een foto gemaakt en vastgelegd in de app. Thuis kun je deze uploaden  naar ZwerfafvalKompas en taggen. D.w.z. dat je een omschrijving geeft van het stuk afval. Bijvoorbeeld: blikje, coca cola, metaal.
Ook geeft de app aan waar het precies gevonden is, het werkt met GPS-coördinaten.
Zo ontstaat er een database van gevonden “zwerfies” en ook van plekken waar veel gevonden wordt. Dit biedt mogelijkheden om gericht acties te ondernemen. Gemeente Veldhoven gaat zich aansluiten bij het zwerfafvalkompas!

Wij zijn geïnspireerd door GoClean De Liemers: https://goclean.nl/

Stichting GoClean Veldhoven is mogelijk gemaakt door Notarishuys Veldhoven